نصب مکانیکال ریل آسانسور توسط ربات ها، دیگر یک طرح اولیه نیست و امروزه به بهره برداری نیز رسیده است.
این سیستم یک ربات هوشمند، کار آمد و مستقل است که قابلیت های زیادی مانند: بالا رفتن، پایین آمدن، سوراخ کاری و جای گذاری ریل در چاه را دارد.
این سیستم برای تامین اهدافی چون
- ” بالا بردن دقت لازم در اجرا “
- ” صرفه جویی در زمان “
- ” تامین امنیت و ایمنی افراد درگیر در پروژه “
توسعه یافته است .

این ربات با بهره گیری از بازوی رباتیک توانست چرخش 360 ای درجه در چاه را فراهم کند و عملا جایی در چاه آسانسور که دور از دسترس این بازو باشد؛ وجود نخواهد داشت.
تا کنون پروسه نصب ریل های آسانسور به صورت دستی انجام می شد. تکنسین ها برای انجام این کار وارد چاه آسانسور می شدند و برای ثابت کردن ریل ها دیوار های بتنی را سوراخ کاری کرده تا موقعیت صحیح براکت ها و ریل را مشخص کنند.

همانطور که تمام فعالان در حوزه آسانسور می دانند اجتناب از اشتباه در این پروسه، کاری سخت و زمان بر است. بخصوص اگر آسانسور سرعت نامی بالاتر از 2 متر بر ثانیه داشته باشد. در این حالت حرکت بی نقص آسانسور در صورتی حاصل خواهد شد که خطا در بخش نصب ریل ها بسیار پایین باشد: با توجه به نصب رباتیک و انجام محاسبات توسط این ربات دقت به بالاترین حد ممکن خواهد رسید.
این ربات همچنین سرعت مورد نیاز در پروسه نصب را تا حد زیادی افزایش می دهد؛ محاسبات را در کسری از ثانیه انجام می دهد و حتی قابلیت تعویض مته های مورد نیاز در حین نصب، بدون دخالت اپراتور را داراست.
خطر کار در ارتفاع حتی با استفاده از تجهیزات کامل ایمنی، همواره وجود دارد؛ این ربات توانسته است نیروی انسانی در این بخش پر خطر را حذف کند و بصورت کاملا اتوماتیک همراه با تجهیزات وارد چاه آسانسور شده و قابلیت کنترل تمامی اجزای آن را در محیطی کاملا امن را برای نیروی انسانی فراهم می کند.
این سیستم از سال 2017 به عنوان نمونه آزمایشی در فرودگاه شهر زوریخ مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام موفقیت آمیز این آزمایش، شیندلر رایز امسال برای اولین بار در پروژه تریپل وین و اخیراً در برج وارسو در ورشو استفاده شد. ساختمان بعدی که این فناوری درآن بکار خواهد رفت در دبی در حال ساخت است.



